Så här har vi lagt upp gymnasierbetet för våra elever:
Gymnasiearbetet - Vård- och omsorgsprogrammet 100p
Mål ”Gymnasiearbetet ska visa att du är förberedd för det yrkesområde som gäller för den valda yrkesutgången. Det ska pröva din förmåga att utföra vanligt förekommande arbetsuppgifter inom yrkesområdet”.
Uppgift
Planera, genomföra och utvärdera vanligt förekommande arbetsuppgifter inom yrkesområdet. Arbetsuppgiften dokumenteras på lämpligt sätt. Arbetsuppgiften kan också utföras i företagsliknande former
Genomförande
Enskilt eller i grupp (de enskilda insatserna bedöms, max 3 personer i gruppen).
Du får en fallbeskrivning som du vinklar mot din valda yrkesutgång (Sjukvård, hemsjukvård, särskilt boende, hemtjänst.....)
Du börjar planera och lägga upp förslag och idéer på vanligt förekommande arbetsuppgifter kring fallbeskrivningen .
Utifrån fallbeskrivning: planera hur den tänkta uppgiften ska genomföras. Här ska du berätta om diagnos (orsaker, konsekvenser), olika behandlingsmetoder, bemötande, vård- och omsorgsinsatser, rehabilitering,/habilitering, dokumentation, lagstiftning, internationellt perspektiv, arbetsmiljö, IT etc.
Utvärdera, reflektera över genomförandet. Utvärderingen sker utifrån den egna planeringen för uppgiften. Hur fungerade det? För- och nackdelar, andra alternativ till
genomförande - syn på de egna insatserna, värdering av de valda metoderna
Examination APL - i de vanligt förekommande arbetsuppgifterna på arbetsplatsen. Examinator USK från verksamheten Skolan: Fallbeskrivningar - redovisning efter varje avslutat arbete. (Fallbeskrivning 1, 2, 3)
Tidsplan
Introduktion i gymnasiearbetet
Ca 8 tillfällen innan APL på hösten = 12 undervisningstimmar Fallbeskrivning nr 1 Stroke APL HT2013
Efter APL 4 lektionstillfällen ca 6 lektionstillfällen Fallbeskrivning nr 2 Diabetes APL VT2014 9-12 4 lekt.tillfällen 6 timmar Fallbeskrivning nr 3 Valbart
v. 13 och framåt Uppföljning individuellt
//Gunilla berg Christoffersson Anna Blomqvist Gunnel Tellmo Gudrun Söderberg Eva H Darrell
| Arbetsplan: Fallbeskrivning Insamling av material Lagar/regler Lista på: vad behöver jag för att genomföra min uppgift? Kunskap, metoder, hjälpmedel o.sv Körschema (olika moment, vad måste jag veta, att tänka på, tidsåtgång osv. ) Genomförande med hjälp av ”körschemat” Dokumentation - rapport för att kunna återge vad och hur du har gjort (anteckningar/dagbok, film, bildspel...) Upprätta vårdplan - genomför åtgärder och följ upp/utvärdera.
Inledning (kort sammanfattning av val av arbetsuppgift, dess betydelse för yrket) Genomförande (redogöra delmoment, arbetsmetoder, hjälpmedel, tog hänsyn till lagar, regler....) Resultat & utvärdering Bilagor
Examination APL och skola - utvärdering
Examensmål Kunskaper som behövs för att arbeta inom hälso- och sjukvård och socialtjänst Du ska ha: Färdigheter i vård, omvårdnad och omsorg Kunskaper om hälsa, ohälsa och funktionsnedsättning Kunskaper om människan i olika åldrar ur biologiska,psykologiska, sociala, kulturella och existentiella aspekter vid hälsa, ohälsa och funktionsnedsättning. Bemötande på ett yrkesmässigt sätt Muntlig och skriftlig kommunikation med respekt för individens integritet, Förståelse för människans behov och förutsättningar Ge möjlighet till delaktighet och inflytande Kunskaper om gällande lagar och bestämmelser Samarbete med andra Kunskaper för att använda IT, andra digitala hjälpmedel samt teknisk utrustning Färdigheter i vanligt förekommande arbetsuppgifter (stöd och hjälp med personlig vård, medicintekniska, hushålls-, administrativa, sociala och socialpedagogiska uppgifter Ett yrkesmässigt sätt, dvs. etiskt, estetiskt, hygieniskt, rehabiliterande eller habiliterande, ergonomiskt och hälsofrämjande. Färdigheter att identifiera, analysera och ta initiativ till att lösa problem i olika vård.- och omsorgssituationer, samt att se konsekvenser av handlingsalternativ. Färdigheter i kreativitet, initiativförmåga och kvalitetsmedvetenhet Insikter om arbetsmiljöns betydelse för fysisk, psykisk och social hälsa.
Vi hade olika fallbeskrivningar till elevernas hjälp.
Redovisningstillfällena fungerade bra: även om eleverna upplevde uppgifterna som bökiga, har de resulterat i följande: - förståelse av hur man strukturerar sitt arbete: planera, genomföra och utvärdera.
Slutmålet: klara den praktiska "examinationsuppgiften" på APL-platsen med en extern bedömare (Usk från landsting resp. kommun). |