Svenska

Studieteknik - lära genom att lära andra SVESVE01

skickad 6 jan. 2014 01:54 av Maria Olsén   [ uppdaterad 24 apr. 2014 03:10 av Dominika Svensson ]

I kursen Svenska 1 brukar vi inledningsvis arbeta med studieteknik och målbilder inför gymnasiestudierna. I år valde eleverna på Restaurang- och livsmedelsprogrammet att de ville redovisa sina kunskaper om avsnittet genom att lära ut till andra vad de lärt sig. Utgångspunkten var en föreläsare, Putte Svensson Sahlin, som vi sett och som lyft fram bilden som säger att vi kommer ihåg 95% av det vi lär andra (bifogad nedan).

I själva arbetet med studieteknik använde vi följande material:

* Svenska Impulser 1: lärobok för gymnasieskolan Svenska 1, ISBN: 62270728, s. 56 - 69:
Till boken hör en lärarhandledning som ligger fritt på webben att ta hem (även för den som inte använder boken):
http://www.sanomautbildning.se/Laromedel/Gymnasie--vuxenutbildning/Svenska/Baslaromedel/Svenska-impulser/Lararhandledning/
Eleverna skrev studiedagbok och gjorde den avslutande utvärderingen om hur de själva lär bäst på slutet av arbetsområdet i Google Docs - individuell uppgift. Underlag finns i lärarhandledningen ovan.

* Av-medias material om studieteknik (börjar bli lite föråldrat!) med en handledning:
http://beta.sli.se/apps/sli/prodinfo.php?db=36&article=V2366
http://beta.sli.se/apps/sli/prodinfo.php?article=V2365&db=36

Under hösten har UR sänt en ny serie om studieteknik som heter "Plugga bättre". Den är delvis riktigt bra men vänder sig till mellanstadiet - här får man ha fingertoppskänsla och känna sin klass för att avgöra om den kan fungera eller ej. Vi tittade på avsnittet om olika lästekniker och hur man sammanställer till ett läsvärd och intressant arbete.
 http://beta.sli.se/apps/sli/prodinfo.php?db=36&article=U102765-02

* Korta klipp från programmet Hjärnstorm med Henrik Fexeus (stora delar av serien finns på nätet)
http://www.henrikfexeus.se/tv/

Elevernas redovisning av avsnittet (i grupp eller enskilt):

Alla elever gjorde en individuell uppgift med studiedagbok, utvärdering av sin egen studieteknik och mål med gymnasiestudierna. Uppgiften var sedan att, enskilt eller i grupp, lära en gymnasieelev om studieteknik genom att göra en film på ca 2-5 min som sammanfattade kunskapsområdet. Kravet var att filmen skulle vara publicerbar på webben med allt vad det innebär och innehålla bild/video, text och ljud. Vi använde iMovie, men elever som hellre arbetade i andra program fick göra det. Man får räkna med att momentet att göra film tar lite tid första gångerna. Planering av sitt material är A och O så det är bra om eleverna kan börja med att presentera en plan för sin film först (storyboard bifogat nedan). Då går arbetet effektivare! Som lärare behöver man inte känna att man ska vara expert, utan låt eleverna hjälpa varandra och om de inte kan, "googla eller youtuba". Det finns steg-för-steginstruktioner till i stort sett allt som rör iMovie.

Elevernas utvärdering:

Utvärderingen visade att eleverna tyckte att detta varit ett intressant och lärorikt kunskapsområde där de fått känna att de haft möjlighet att ha inflytande på arbetssätt och kunskapskontroll. Dessutom tyckte de att det var roligt att både visa och se varandras alster. Även redovisningen blev ett nyttigt lärtillfälle där vi fick anledning att diskutera upphovsrätt, tips och tricks och möjlighet att utveckla filmskapandet till en annan gång.


Hoppas du kan hitta något användbart ovan att använda med någon av dina klasser och fyll gärna på med fler idéer och tips som rör studieteknik. Om du undrar över något är det bara att höra av dig!
Sharing is Caring!

Maria Olsén
Ölands Gymnasium
maria.olsen@ksgyf.se
@TeacherMe2 på Twitter


Läsloggar, SVESVE01

skickad 30 dec. 2013 02:21 av Maja Olsson   [ uppdaterad 24 apr. 2014 03:11 av Dominika Svensson ]

Den här instruktionen brukar vi använda för loggskrivning vid läsning av valfri roman i svenska 1. Det är till största delen en instruktion från lektions.se utlagd för några år sedan av Jenny Lithvall, Universitetsholmens gymnasium i Malmö. Jag har inte här angett loggarnas längd. Det kan bero på grupp och hur långt man har kommit i kursen. Vi brukar göra detta under höstterminen och har loggarna som grund för litteratursamtal och ibland en avslutande skriftlig uppgift. 


Hälsningar Maja Olsson, Stage4you Academy

Läsloggar Sv1

Filmanalys av Svinalängorna, SVESVE03

skickad 13 dec. 2013 02:03 av Agneta Jonasson   [ uppdaterad 24 apr. 2014 03:12 av Dominika Svensson ]

Svenska filminstitutets handledning med efterföljande diskussionsfrågor till filmen "Svinalängorna" bifogas här under.
Frågorna använder jag (agneta.jonasson@ksgyf.se) som utgångspunkt när eleverna ska skriva en analys av filmen inom Svenska 3.

1-3 of 3