Svenska
Studieteknik - lära genom att lära andra SVESVE01
I kursen Svenska 1 brukar vi inledningsvis arbeta med studieteknik och målbilder inför gymnasiestudierna. I år valde eleverna på Restaurang- och livsmedelsprogrammet att de ville redovisa sina kunskaper om avsnittet genom att lära ut till andra vad de lärt sig. Utgångspunkten var en föreläsare, Putte Svensson Sahlin, som vi sett och som lyft fram bilden som säger att vi kommer ihåg 95% av det vi lär andra (bifogad nedan). I själva arbetet med studieteknik använde vi följande material:Till boken hör en lärarhandledning som ligger fritt på webben att ta hem (även för den som inte använder boken): http://www.sanomautbildning.se/Laromedel/Gymnasie--vuxenutbildning/Svenska/Baslaromedel/Svenska-impulser/Lararhandledning/ Eleverna skrev studiedagbok och gjorde den avslutande utvärderingen om hur de själva lär bäst på slutet av arbetsområdet i Google Docs - individuell uppgift. Underlag finns i lärarhandledningen ovan. http://beta.sli.se/apps/sli/prodinfo.php?article=V2365&db=36 Under hösten har UR sänt en ny serie om studieteknik som heter "Plugga bättre". Den är delvis riktigt bra men vänder sig till mellanstadiet - här får man ha fingertoppskänsla och känna sin klass för att avgöra om den kan fungera eller ej. Vi tittade på avsnittet om olika lästekniker och hur man sammanställer till ett läsvärd och intressant arbete. http://beta.sli.se/apps/sli/prodinfo.php?db=36&article=U102765-02 http://www.henrikfexeus.se/tv/ Elevernas utvärdering: Utvärderingen visade att eleverna tyckte att detta varit ett intressant och lärorikt kunskapsområde där de fått känna att de haft möjlighet att ha inflytande på arbetssätt och kunskapskontroll. Dessutom tyckte de att det var roligt att både visa och se varandras alster. Även redovisningen blev ett nyttigt lärtillfälle där vi fick anledning att diskutera upphovsrätt, tips och tricks och möjlighet att utveckla filmskapandet till en annan gång. Sharing is Caring! |
Läsloggar, SVESVE01
Den här instruktionen brukar vi använda för loggskrivning vid läsning av valfri roman i svenska 1. Det är till största delen en instruktion från lektions.se utlagd för några år sedan av Jenny Lithvall, Universitetsholmens gymnasium i Malmö. Jag har inte här angett loggarnas längd. Det kan bero på grupp och hur långt man har kommit i kursen. Vi brukar göra detta under höstterminen och har loggarna som grund för litteratursamtal och ibland en avslutande skriftlig uppgift. |
Filmanalys av Svinalängorna, SVESVE03
Svenska filminstitutets handledning med efterföljande diskussionsfrågor till filmen "Svinalängorna" bifogas här under. Frågorna använder jag (agneta.jonasson@ksgyf.se) som utgångspunkt när eleverna ska skriva en analys av filmen inom Svenska 3. |
1-3 of 3