Kallt krig och Berlin Inom ramen för verksamhetsutvecklingsfonden har en klass inom naturvetenskapsprogrammet arbetat ämesövergripande inom geografi och samhällskunskap. En del av projektet innebar att eleverna åkte till Berlin. Eleverna fick bland annat i uppgift att med hjälp av digitalt berättande (film) beskriva olika aspekter av det kalla kriget. Du kan se en uppgiftsbeskrivning i filmen till höger. Att de just skulle beskriva olika aspekter (exempelvis sociala villkor, demokrati o s v) av kalla kriget var ett positivt inslag för elevernas arbete. De blev mer reflekterande i det de skulle beskriva. Tänkt målgrupp för filmerna var elever och lärare i grundskolan, att filmerna ska kunna användas som undervisningsmaterial i exempelvis årskurs 9. Här känner vi i efterhand att vi kunde varit tydligare med att rikta filmerna till specifik målgrupp. När vi tittar på elevernas utvärderingar kring att jobba med film som redovisningsform framträder det lite olika uppfattningar. En del av eleverna upplever att de lärt sig mer genom att redovisa genom film, andra upplever att det tagit lite för mycket tid att jobba med film och att fördjupning då blivit lidande. “Man tänker på ett helt annat sätt och såg saker ur ett annat perspektiv. När man skriver en text är det lätt att babbla på om onödiga saker, men man ville inte göra filmen alldeles för lång.” Motivationen tar en del elever upp som viktig för sina resultat. “Ojj, med film så kan man använda sig av så många mer element för att beröra. Bilder och ord tillsammans skapar en känsla, och sen ljud på det. Många intryck. Det har varit en kul uppgift som jag tror gjorde att jag blev mer intresserad av ämnet.” Vissa elever beskriver hur de genom att arbeta med film behandlar sin information på annat sätt.
Elevernas filmer publicerades på en gemensam site som du hittar HÄR. jorgen.florheden@ksgyf.se | Beskrivning av uppgiften Exempel på elevfilm - Ebba Nilsson Walldén |
Samhällskunskap >