Arbetsområde: Ekologisk mat Fast det inte finns något kursmoment i någon av kurserna Matlagning 1-4 som täcker upp området ekologisk mat har jag arbetat med detta område. Eleverna kommer ju som kockar möta på detta i sitt dagliga arbete både inom restaurang och framför allt i storkök Inledning (formativ övning) Som en inledning av arbetsområdet fick eleverna skriva ner vad de redan kände till när det gällde olika begrepp: Fairtrade, Ekologisk mat, Karvmärkta livsmedel, miljövänlig framställning av animaliska livsmedel, biodynamiskt odlade livsmedel... 1) Vi såg filmen “Maten som skövlar” Den finns som strömmande video på AV-media och tar bland annat upp om palmoljeproduktionen i Indonesien som skövlar regnskogarna och vilka konsekvenser det får för både djur och människor. Filmen engagerar eleverna för den är konkret och berör djur och människor som vi kan relatera till fast vi lever i så olika miljöer. Att mina val av livsmedel här i Sverige ger avtryck någon annanstans i världen Eleverna arbetade sedan med diskussionsfrågor kopplade till filmen i mindre grupper som sedan redovisades i storgrupp 2) Eleverna arbetar med att göra upp salladsbufféer för en servering i storkök. Bufféerna ska anpassas efter säsongerna för att minska miljöbelastningen. 3) Föreläsning om Fairtrade med Maria Hagander från Serviceförvaltningen Kalmar kommun blev sista delen i arbetsområdet. Maria är projektansvarig för CSR-frågor i kommunen och kan verkligen rekommenderas som föreläsare. När arbetsområdet var över fick eleverna tillbaka sin inledande beskrivning av vad de kunde om arbetsområdet. Nu kunde man fylla i och komplettera sina kunskaper. Kicki Löwenham |