Restaurang & livsmedel
Nyckelkvalifikationer och specifika yrkeskunskaper inom yrkesprogrammen
Nyckelkvalifikationer är generella kunskaper som vi alla behöver oavsett yrke, de är nycklar till arbetslivet. Jag tycker att dessa är viktiga att förmedla till våra elever därför brukar jag inför varje nystartat kurs gå igenom dessa med eleverna så de förstår betydelsen och innebörden av dem. Många av dessa nyckelkvalifikationer förekommer bland annat i kursen servering 2 (servserv2) kunskapsmål samt i kunskapskraven. Dessa går som en röd tråd genom servicebranschen och är en merit att ha med sig in i sin kommande yrkeskarriär anser jag. Vad är syftet och målet med detta? Man brukar prata om nyckelkvalifikationer och specifika yrkeskunskaper inom yrkesprogrammen. Specifika yrkeskunskaper är de kunskaper som ger var och en möjlighet att utvecklas och bli skicklig inom ditt egna yrkesområdet, tex att servera vin, kunna laga en majonnäs etc. Nyckelkvalifikationerna innebär överförbara kvalifikationer som inte är specifika för något yrke utan som alla behöver oavsett yrke. Både nyckelkvalifikationer och specifika yrkeskunskaper ligger till grund för ett bra yrkeskunnande, dvs de hör ihop. // Linda Myrinder |
|
Förklaring till : Hur man svara A C och E på prov
Förklaring till : Hur svar man A C och E på prov Lathund för betygskriterier : A = Utförligt och nyanserat. A = Förklara mycket bra och ge bra exempel och bra egna reflektioner / slutsatser. C = Utförligt C = Förklara bra och ge bra exempel. E = Översiktligt E = Förklara lite och ge något exempel. Exempel : Varför är det bra med motion ? A : Motion t.ex styrketräning är bra för att fysiskt så ökar muskelmassan. Musklerna blir starkare - uthålligheten ökar. Musklerna blir smidigare - risken för skador minskar. Detta gör att man kan förhindra problem med t.ex axlar, nacke och rygg. Rekomendationerna är i dag att man bör styrketräna 2 - 3 ggr per vecka. Motion t.ex konditionsträning - jogga eller promenera är bra för att fysiskt blir hjärtat starkare och cirkulationen bättre. Lungorna blir också starkare och andningen bättre vilket gör att syresättningen av blodet blir bättre vilket gör att man känner sig piggare och man orkar mer. Detta gör att man kan förhindra problem med t.ex hjärt och kärlsjukdomar. Rekomendationerna i dag är att pulsslagen är 180 under minst 20 minuters aktivitet minst 3 ggr per vecka. Motion anses också kunna förbättra den psykiska hälsan genom att mängden endorfiner i kroppen ökar och då minskar risken för stressrelaterade sjukdomar t.ex utbrändhet och depressioner. C: Motion är bra för fysisk hälsa. Motion stärker musklerna och ökar cirkulationen. Styrketräning anses bra för att stärka musklerna. Promenader är bra för konditionen. Med styrketräning kan man förebygga problem med axlarna och ryggen. Med promenader kan man förebygga problem med andningen och hjärtat. Motion är också bra för den psykiska hälsan. Man kan förebygga problem med stress och deppighet. E: Motion är bra för hälsan.Motionerar man kan man slippa en del sjukdomar t.ex hjärtinfarkt. Motion är också bra för humöret t.ex man blir piggare och gladare.
| Syfte: Hur förklara man för en elev vad som är ett A ett C och ett E svar ? Mål: Att försöka att tydliggöra ett exempel och skillnaderna mellan A svar C svar och E svar på prov. Genomförande: Använde frågan - Varför är det bra med motion ? Använde svar på frågan för A. Använde svar på frågan för C. Använde svar på frågan för E. Har bara jobbat "aktivt" med det "nya" betygssystemet detta läsåret. Bra att vi hade KPT och fick jobba med att förtydliga begreppen: Översiktligt Utförligt Utförligt och nyanserat Viktigt att vi har en SAMSYN när det gäller dessa begrepp. Jag tänker mycket på utformningen av provfrågor så att eleven verkligen kan svara A C och E på frågorna. Funderar på att nästa läsår jobba med att ha uppdelade prov - En A del - en C del och en E del. Hur gör Ni ? Hälsningar Maria. |
Ekologisk mat
Arbetsområde: Ekologisk mat Fast det inte finns något kursmoment i någon av kurserna Matlagning 1-4 som täcker upp området ekologisk mat har jag arbetat med detta område. Eleverna kommer ju som kockar möta på detta i sitt dagliga arbete både inom restaurang och framför allt i storkök Inledning (formativ övning) Som en inledning av arbetsområdet fick eleverna skriva ner vad de redan kände till när det gällde olika begrepp: Fairtrade, Ekologisk mat, Karvmärkta livsmedel, miljövänlig framställning av animaliska livsmedel, biodynamiskt odlade livsmedel... 1) Vi såg filmen “Maten som skövlar” Den finns som strömmande video på AV-media och tar bland annat upp om palmoljeproduktionen i Indonesien som skövlar regnskogarna och vilka konsekvenser det får för både djur och människor. Filmen engagerar eleverna för den är konkret och berör djur och människor som vi kan relatera till fast vi lever i så olika miljöer. Att mina val av livsmedel här i Sverige ger avtryck någon annanstans i världen Eleverna arbetade sedan med diskussionsfrågor kopplade till filmen i mindre grupper som sedan redovisades i storgrupp 2) Eleverna arbetar med att göra upp salladsbufféer för en servering i storkök. Bufféerna ska anpassas efter säsongerna för att minska miljöbelastningen. 3) Föreläsning om Fairtrade med Maria Hagander från Serviceförvaltningen Kalmar kommun blev sista delen i arbetsområdet. Maria är projektansvarig för CSR-frågor i kommunen och kan verkligen rekommenderas som föreläsare. När arbetsområdet var över fick eleverna tillbaka sin inledande beskrivning av vad de kunde om arbetsområdet. Nu kunde man fylla i och komplettera sina kunskaper. Kicki Löwenham |