Sex och samlevnad Lärandemål: Sex och samlevnad: Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa. Vad man förmedlar kan tolkas och förstås på olika sätt. Inte alltid på det sätt man vill. Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning. Tips och olika ingångar: Alla åsikter måste vara ok. Olika människor har olika mål i livet samt sina helt egna åsikter, sitt egna bagage av händelser. Ingångar: Individ, samhälle, historia, etik och moral över tid. Vad kan äldre generationer lära av yngre i dessa frågor? De resurser som finns är ju inte skrivna av ungdomar (oftast). Normkritiskt förhållningssätt har stor vikt samt naturvetenskapligt perspektiv. http://www.temalikabehandling.se/om-tema-likabehandling/vara-amnen/normkritik/ http://www.umo.se/Om-Umo/Sa-arbetar-vi/Normkritiskt-angrepssatt/ http://jamstall.nu/vad/normkritik/ Detta kan attackeras på olika sätt: Eget arbete, eller grupp och att vi bryter av med klassdiskussion. Uppgift: Att ta reda på mer om flera olika (egna) frågeställningar som diskuteras i grupp/klassen samt publiceras på bloggen. Det vi publicerar på bloggen tar vi till diskussion om inlägget är bra/dåligt, vad som kan förbättras, vad man ger för bild, kan inlägget tolkas på olika sätt? I värsta fall? Ni kan läsa olika resurser och välja ut olika dilemman sedan skriver ni ner svar på dilemmat utifrån olika perspektiv (för, emot, varför är det här viktigt för (oss) ungdomar i vår ålder?). Därefter får ni i lugn och ro läsa igenom och diskutera de olika svaren på olika dilemman och ge konstruktiv kritik. Tips på frågeställningar: Man får följa en dag ur en flickas liv.Tjejer i klassen sätter sig och beskriver en fiktiv flickas dagliga liv med allt vad det innebär. Man får följa en dag ur en pojkes liv. Killar i klassen sätter sig och beskriver en fiktiv pojkes dagliga liv med allt vad det innebär. Diskussion i klassen: Hur skiljer sig dagarna åt för flickor/pojkar? Varför? Kan man ändra på detta? Ni kan läsa olika resurser och välja ut olika dilemman sedan skriver ni ner svar på dilemmat utifrån olika perspektiv (för, emot, varför är det här viktigt för (oss) ungdomar i vår ålder?). Därefter får ni i lugn och ro läsa igenom och diskutera de olika svaren på olika dilemman och ge konstruktiv kritik. Mål: Bloggen ska kunna användas som sexualupplysningssida för andra elever. Att tänka på för elever i er ålder. Relationsråd. Elevernas reflektionssida på deras samtid. Normkritiskt granska olika frågeställningar/dilemman och att se hur de är öppna för tolkning. Till exempel: Bra/dåligt, vad som kan förbättras, vad man ger för bild, kan inlägget tolkas på olika sätt? I värsta fall? I bästa fall? | Resurser: http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/artikelserie-om-tween_8936526.svd?sidan=5 Tween http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svep-trafficking-i-europa_8931532.svd?sidan=7 Sexhandel http://www.1177.se/Kalmar-lan/Sok/?q=sex+och+samlevnad Sjukvårdsupplysningen sök ord “Sex och samlevnad” http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/244192?programid=3052 De vill köpa sex av 14 åring. http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/264982?programid=3052 89 åriga Margareta nätdejtar. http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=3940 Ligga med P3. Radioprogram om allt som har med sex och samlevnad att göra. Inget är heligt, allt diskuteras. http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3130&grupp=7632 Relationsrådet i Christer i P3. “Här kan just du få svar på dina frågor om att göra slut, hur du ska tackla din svartsjuka och om du egentligen måste älska dina föräldrar.” http://www.umo.se/ Ungdomsmottagningen på nätet. http://www.ur.se/Produkter?q=samlevnad Utbildningsradion - samlevnad. http://www.ur.se/Produkter/175758-I-sangen-med-Anna-Framat-tillsammans I sängen med Anna. Frilansjournalist besöker singlar och par. http://webapps2.malmo.se/pedagogmalmo/theme_blog/sasant/ PedagogMalmö om aktuella artiklar i media med s&s tema. http://www.rfsu.se/sv/Sexualundervisning/ RFSUs sida om s&s. http://blogg.svt.se/debatt/category/sex-samlevnad/page/2/ SVTs blogg med s&s tema. https://www.youtube.com/playlist?list=PLMemAikxmpoZSmAUcHlZ0uovbjZtV5UOy En mängd filmer med sex & samlevnadstema. Kan vara något. http://www.youtube.com/watch?v=aW_nn6CjaQs Kemikalendern, Kärlek 6 minuter. Kemin bakom kärlek och förklaring kring våra reaktioner. http://tekoppenstankar.wordpress.com/hbtq-ordlista/ En ordlista över HBTQ, HomoBiTransQueer. Exempel på debattinlägg: http://www.gyf.se/sv/stagneliusskolan/Om-skolan/Stagneliusskolans-bloggar/ |
Naturkunskap >