iPads i undervisningen

Beprövad erfarenhet

Elevperspektiv:

Sammarbete, initiativ, självständighet, självkänsla, utveckling, användarvänligt, lustfyllt, direktrespons, lätt att ta med sig, att lära sig hantera användandet av iPaden, asocial, bekräftad på gott och ont, begränsningar i användandet kan behöva göras, missbruk, externa tangentbord behövs,


Lärarperspektiv:

Externa tangentbord borde vara en självklarhet, all personal borde ha tillgång till digitala redskap (assistenter också), möjlighet att skriva ut från ipaden, mycket jobb att hitta nya appar,


Goda exempel

Vi tittade gemensamt på filmen Mias apptips som finns på AV- media. Här fick vi ta del av tips som är speciellt bra för elever med dyslexi och läs och skrivsvårigheter, men tipsen är helt klart bra för alla elever.


Birgitta T och Gittan visade appen Bokstavspussel, dess funktioner och hur man själv lägger in nya bilder.


Fotokalendern, där kan man lägga in bild, ljud och text i en kalender. Bilderna lägger sig bakom den dagen man tog dem, vilket skapar struktur och det blir lätt att gå tillbaka och titta och minnas händelsen.


Krax- app, fågelsång.


Instrumentappar, där eleverna kan spela själva.


Eazy sale 2, som en kassaapparat.


Pages, ex. inköpslista där man lätt lägger in bilder. Sammanfatta ämne, arbete, studiebesök ect. i text och bilder.


Comments