Beprövad erfarenhet Elevperspektiv: Sammarbete, initiativ, självständighet, självkänsla, utveckling, användarvänligt, lustfyllt, direktrespons, lätt att ta med sig, att lära sig hantera användandet av iPaden, asocial, bekräftad på gott och ont, begränsningar i användandet kan behöva göras, missbruk, externa tangentbord behövs, Lärarperspektiv: Externa tangentbord borde vara en självklarhet, all personal borde ha tillgång till digitala redskap (assistenter också), möjlighet att skriva ut från ipaden, mycket jobb att hitta nya appar, | Goda exempel Vi tittade gemensamt på filmen Mias apptips som finns på AV- media. Här fick vi ta del av tips som är speciellt bra för elever med dyslexi och läs och skrivsvårigheter, men tipsen är helt klart bra för alla elever. Birgitta T och Gittan visade appen Bokstavspussel, dess funktioner och hur man själv lägger in nya bilder. Fotokalendern, där kan man lägga in bild, ljud och text i en kalender. Bilderna lägger sig bakom den dagen man tog dem, vilket skapar struktur och det blir lätt att gå tillbaka och titta och minnas händelsen. Krax- app, fågelsång. Instrumentappar, där eleverna kan spela själva. Eazy sale 2, som en kassaapparat. Pages, ex. inköpslista där man lätt lägger in bilder. Sammanfatta ämne, arbete, studiebesök ect. i text och bilder. |