Kurs: Idrott & hälsa 1 Kurskod: IDRIDR01 Tema Rörelse & rytm Området börjar med en introduktionslektion där vi pratar om dans, rörelse rytm som ett socialt och kulturellt fenomen. Vi tittar på olika filmklipp kopplat till detta, och som fungerar som inspiration. Vi går vidare med att eleverna får träna på att hitta "ettan", räkna BPM och att eleverna får träna på att hitta ord som beskriver låtens karaktär (dvs. att eleverna tänker på att anpassa sina rörelser till val av låt/musik). Därefter, för att de ska få praktiskt träna på att börja på "ettan" och räkna till åtta, så dansar vi hiphop-jenka. Jag väljer låtar som eleverna lyssnar på för att motivera dem till rörelse. Efter hiphop-jenkan går vi tillsammans igenom själva uppgiften, att de ska skapa rörelser till musik. De får dela in sig i grupper och sedan börja söka inspiration. Följande lektioner ser ut som så att vi kör gemensam uppvärmning/lek (ca. 30-45 min) och sedan får de resten av lektionen till att arbeta med sitt block. I början av en lektion går vi också igenom den musikanalys som eleverna ska lämna in. Sista lektionen innan inlämning så får de nyttja hela lektionen till att finslipa och spela in sina block. Grupperna spelar in via Quicktime player och lägger upp filmen i deras idrottsmapp på GD (varje elev har en delad mapp med mig där de lägger upp material, uppgifter osv.). Till filmen ska gruppen också göra en musikanalys, de redogör vilka rörelser de utför på vilka taktslag osv, samt att de ska skriva artist/grupp, låt och låtens BPM. De elever som vill visa upp live för klassen eller visa filmen, får göra det lektionen efter. Förankring i ämnesplanen, central innehåll och förväntat resultat finns i uppgiften som eleverna får. Det finns även en bedömningsmatris som eleverna får ta del av. Detta diskuterar vi när vi går igenom uppgiften. Har ni frågor eller är nyfikna på ytterligare material så kommer mina kontaktuppgifter nedan! Kontaktuppgifter: Martina Elofsson, Stagneliusskolan Lärare Idrott & hälsa |
Idrott & hälsa >