skickad 7 jan. 2014 05:12 av Peter Karlsson
[
uppdaterad 24 apr. 2014 02:07 av Jörgen Florheden
]
GY11 beskriver ett större behov att vistas utomhus än tidigare kursplaner. Jag är personligen av den övertygelsen att våra elevers generation är bortskämda med att få allt tillrättalagt även inom vårt ämne. Den nutida människan tror ju bara att man kan spela fotboll på en perfekt klippt fotbollsplan, träna styrka i anpassade maskiner eller slita på ett löparband i juli när vi har en unik fantastisk allemansrätt utanför knuten! Min vision är att det åligger vårt ansvar som lärare i idrott och hälsa att det inte alls behöver vara på detta viset (även om all träning givetvis är bra träning!) Nedan följer ett exempel på hur jag bedriver en vanlig lektion med utgångspunkt Fredriksskans med innehåll som lämnar de invanda bekväma traditionerna. Min erfarenhet är att de flesta eleverna tycker om detta upplägg och ofta kommenterar lektionen som roligt annorlunda. Vi promenerar bort till Rävspelet (en av stans fina små parker) där jag inleder med ett introsnack varför vi befinner oss där vi gör. Påtalar också om "riskerna" som kan vara grenar eller hålor i marken, att Systraströmmen finns i närheten mm. Jag provocerar också lite med att nämna lyxigheten i att alltid ha ändamålsenliga träningsarenor. En kommentar som jag ofta brukar nämna är att många av världens bästa spelare kommer från några av världens sämsta planer. Denna miljö skapar ju en flexibilitet och improvisationsförmåga. Aktiviteter under lektionen: 1) FÖLJA JOHN ...i parkmiljön i smågrupper. (Det brukar direkt innebära slalomlöpningar mellan träd mm) 2) T RÄDKRAMARNA ...är en lek som innebär att varje individ ställer sig vid ett träd som jag under deras Följa John-uppvärmning markerat med en kon. (Klassen bör vara minst tio elever.) Dock blir två elever utan träd. Jag styr hela tiden leken genom att blåsa i en visselpipa. Denna signal betyder att du måste byta träd. Dom två som blir utan träd får alltid betala med två djupa upphopp. Så fort dessa hopp är gjorda så kommer nästa signal. Leken framkallar ofta spontana skratt i kampen om att hinna fram till en stam som kanske redan någon annan också tagit sikte på. Efter ett par minuter infinner sig en konditionseffekt då det i praktiken blir ett sätt att löpa intervaller på. 3) KLYKBOLL ...är ett uppskattat bollspel där jag sedan flera höstar framgångsrikt använt mig av två ideala klykor närmre tre meter upp. Jag förtydligar dessa träd (som är ca 30 meter ifrån varandra) med ett vardera ombundet hopprep. Spelet går därefter ut på att via vanlig doppboll tillslut kasta bollen genom motståndarlagets klyka från valfritt håll följt av att en medspelare fångar kastet innan det når marken. Laget som släppte in målet får börja om spelet med bollen. Om klassen är fler än 12 spelare så väljer jag ofta att spela med två bollar. 4) TRÄDFOTBOLL ... om klassen har en längre lektion så hinner jag ibland även med att spela fotboll i denna annorlunda miljö Jag låter då hopprepen vara kvar runt trädstammarna då de innebär en gräns för var som motsvarar mål. Bollträff under repet (brukar vara i huvudhöjd) är lika med mål. Blir dumt att inte ha någon begränsning då det i princip går att skuta upp bollen i lövverket. Den som skjuter ut bollen i vattnet får hämta den (brukar jag hota med!) Avslutningsvis vill jag bara förtydliga att jag inser att detta bidrag inte är någon fantastisk vetenskap, utan ett exempel på hur jag tolkar begreppet utomhusmiljöer o friluftsaktiviviteter på ett vardagligt sätt under en helt vanlig lektion. Visst kan man dra ut i en "riktig" tuff, spännande och krävande natur, men det finns inte alltid nära inpå, därav temat Outdoor light. Har även varit med om elever som skapat lektioner under tema park- och naturaktiviteter. Ett lektionsförslag från mig! Hälsningar! Peter Karlsson Idrott och Hälsa, Jenny Nyströmsskolan |
|
|