Engelska
Engelska 5 och 6: Listening and discussion
Eleverna tittar på en föreläsning av Nick Vujicic som lider av tetra-amelia (avsaknad av lemmar). Föreläsningen är på 45 minuter, men åtminstone mina elever (visat i tre klasser Eng 5 + 6)) satt trollbundna hela tiden. De blev också mycket nyfikna på honom och ville veta mer. Efter föreläsningen diskuterar eleverna föreläsningen i smågrupper. Om man vill ha mer bedömningsunderlag spelas dessa med fördel in. Nick Vujicic är en "motivational speaker"och han fungerar verkligen som en sådan. Han får i gång eleverna ordentligt. Diskussionerna blev mycket bra. Jag ger exempel på de frågeställningar som jag hade, men anpassa gärna efter era egna elever. Ingela Richert Jenny Nyströmsskolan |
ENGENG05 Letter to the Editor
Eleverna tittar på clip från Youtube som handlar om hur smartphones används i dag. Efter att ha funderat individuellt på frågorna som ungdomarna i programmet diskuterar och en diskussion i mindre grupper skriver de en insändare, ett inlägg på ett chat forum eller ett manus till ett muntligt anförande där de tar ställning för eller emot. Malin Marcusson Jenny Nyströmsskolan |
Engelska 6: Referat med kommentar
ENGENG06: Stand Alone Summary (with student comments) Materialet består av en populärvetenskaplig artikel som behandlar temat "Online Dating". Eleverna skall läsa en artikel och sedan skriva ett referat med egna kommentarer och åsikter. -------------------------------------------- Uppgiften är styrd mot följande delar av kursens centrala innehåll: Kommunikation
Reception
Produktion och interaktion
| -------------------------------------------------------------------- GENOMFÖRANDE AV UPPGIFTEN En kort genomgång av referatskrivande äger rum. Sedan börjar eleverna att skriva sina referat, alternativt läser artikeln igen (stryker under, plockar ut det viktigaste osv.). Under skrivandet erbjuds individuell skrivhandledning av läraren. ---------------------------------------------------------------------- ERFARENHETER KRING UPPGIFTEN (+) Eleverna får öva sin förmåga att läsa och förstå en artikel av populärvetenskaplig karaktär. Vidare får eleven öva sin förmåga att plocka ut essensen ur en text, sammanfatta den, formulera om med egna ord. Eleverna får möjlighet att utveckla sina vokabulär. (-) Vissa elever kan ha svårt att med egna ord omformulera innehållet. De elevproducerade texterna är i vissa fall alltför textnära. ------------------------------------------------------------------------- KONTAKTUPPGIFTER: |
Travel Guide - ENGENG05
Denna uppgift går ut på att eleverna individuellt gör en travel guide. I Pages kan man även finna bra mallar att skriva i för att TG ska få en snygg outline. Jesper Hammarström @KaggJesper |
Oral presentation Pecha Kucha ENGENG06
Pecha Kucha - 20 images x 20 seconds Pecha Kucha is a Japanese presentation technique developed in 2003 by young designers from Tokyo. Their goal was to make their presentations interesting and engaged, yet brief and concise. The phenomenon has spread like wildfire and is available in hundreds of cities around the world - including Stockholm, Gothenburg, Malmö and Kalmar. The idea is that each speaker may show exactly 20 images, each shown for exactly 20 seconds. The entire presentation takes 6 minutes and 40 seconds, ie 400 seconds. Pecha Kucha means " the sound of conversation" (chit-chat) in Japanese. Let your students make their own Pecha Kucha on any topic or on a topic you choose. They could use Prezi/Keynote//PowerPoint with the timing of 20 seconds per image. N.B. Google Presentation does not work at the moment, since time cannot be set to 20 seconds. If you want to know more about Pecha Kucha and watch inspiring examples you can visit the official website: http://www.pecha-kucha.org or look on youtube for examples. Here are some FAQs with answers: http://www.pechakucha.org/faq I have used this presentation form sucessfully with both adults and young adults, evaluations show that students appreciate the form and the presentations are said to be more interesting to listen to. I can definitely recommend you to try this with your students - just remember it should be about the fun of learning things from each other. If anyone would like to do a "get together" with my students - sharing pecha kuchas - let me know! Sharing is Caring! | Here is a Pecha Kucha about how to make a Pecha Kucha (there are many to use): |
Book assignment ENGENG05
Eleverna läser en bok som de sedan redovisar muntligt i form av ett radioprogram. Jag har använt uppgiften i både Engelska 5 & 6. Ämne: Engelska 5, ENGENG05 Författare: Annelie Rydh Jaensson, annelie.rydh-jaensson@ksgyf.se |
Muntlig bokpresentation, ENGENG07
Eleverna läser en av fyra böcker som de sedan gör en muntlig bokpresentation av. Presentationen sker antingen via nätet "live" eller inspelat. Används inom engelska 7 av agneta.jonasson@ksgyf.se Se bifogad fil för instruktioner |
ENGENG05 Exodus
Att läsa och tala. Eleverna läser utdrag ur boken Exodus av Julie Bertagna. De får olika mindre uppgifter att genomföra till varje kapitel. Se beskrivningen. Innan de läser kapitel ur boken ska de läsa ett blogginlägg av författarinnan och svara, genom ett eget blogginlägg, på hennes fråga. Därefter får de nästa del i uppgiften. Material: Kapitel från boken Exodus. Kopierade till varje elev. Uppgiftsbeskrivning. Blogginlägg från Julie Bertagna. Kurs: ENGENG05 Längd: Ca fem en-timmars lektioner plus två för muntliga diskussionsredovisningar. |