Beprövad erfarenhet I vår grupp är det endast en som har arbetat med bloggar i undervisningen. Jag har arbetat med bloggar i två klasser, dels i en Svenska 3-kurs med en tekniktrea och i en Engelska 6-kurs med en tekniktvåa. Jag ville arbeta med bloggar för att få till ett avslappnat skrivande om litteratur samt underlätta för min bedömning och få eleverna att förbereda sig inför slutuppgifter inom litteratur. Jag har låtit varje elev starta en blogg, följt alla bloggat och lagt upp en uppgift med en ny skrivuppgift till varje vecka. De har skrivit ett inlägg varje vecka och sen på lektionstid diskuterat och kommenterat varandras tankar. I Svenska 3 har eleverna skrivit bra och mycket till varje vecka. Det har varit ett bra underlag för diskussionerna och eleverna har snabbare kommit igång med läsandet och bättre kommit in i böckerna. Jag har märkt att eleverna har färre språkliga fel i sina blogginlägg och arbetar mer med att läsa igenom sina texter. Jag har också sett att de (flesta) snabbare kommit igång med läsningen. I Svenska 3 har det här varit ett positivt projekt som blev som jag hade hoppats på. Välskrivna inlägg och bra underlag för diskussion. I Engelskan har det varit svårare för eleverna att få till sina inlägg i tid. Det har därför inte gått att arbeta med respons på samma sätt. Med andra ord kommer jag fundera på hur och om jag ska fortsätta med bloggar i Engelska 6-kursen. Jag kommer att blogga med mina klasser även framöver men vet inte om jag kommer att göra det även i engelska. |